Monday, October 8, 2007

Huomiotalouden mekanismit testissä

Lauantain Kauppalehti Pressossa (6.10.2007) kerrottiin suomalaisesta Leet-pelikeksinnöstä. Leet on 15-35-vuotiaille suunnattu joukkuepeli, jota pelataan puolen metrin mittaisilla kourumailoilla ja pallolla.

Mutta eikö pelaaminen "for real" ole auttamattomasti vanhanaikaista? No ei ainakaan pelin kehittäjien mielestä. Visiota kuvaa parhaiten Leetin evoluutiokuva.

Uuden pelikonseptin lisäksi mielenkiintoista Leetissä on myös tapa, jolla sitä lanseerataan. Markkinoinnissa hyödynnetään nokkelasti sekä huomiotalouden että verkostojen tarjoamia mahdollisuuksia. Peli on tarkoitus lanseerata järjestämällä maailmanlaajuinen The Winning Team Challenge -turnaus, jonka voittaja kuittaa 1-2 miljoonaa dollaria.

Idea lyhyesti selitettynä. Pelistä (tai rahasta) innostuneet henkilöt keräävät 5-10 pelaajan joukkueen ja ilmoittautuvat kisaan netissä. Aktiivisimmat ja parhaat joukkueet palkitaan mailoilla ja muilla välineillä. Paremmuudesta mitellään 25:ssä kaupungissa ympäri maailmaa. Parhaat joukkueet pääsevät lopputurnaukseen, joka televisioidaan tai näytetään jollain suositulla nettisaitilla.

Tähän mennessä pelin pitäisi olla tunnettu jo edelläkävijäkuluttajien ja median parissa. Oikeassa foorumissa esitettynä tapahtuma tuo pelin myös suuren yleisön tietoon.

Miljoonan dollarin lisäksi voittajajoukkue haastaa vielä Team Leetin, lajin kehittäjien ja helsinkiläisten vapaehtoisten muodostaman joukkueen. Mikäli se selviää voittajana tästä ottelusta, kuittaavat pelaajat vielä toiset miljoona dollaria ja palstatila on taattu.

Näin toimivat verkostot ja huomiotalous teoriassa - usein myös käytännössä. Ainakin Leetille voi povata parempaa kansainvälistä menestystä kuin edelliselle suomalaisille joukkuepeli-innovaatiolle pesäpallolle.

No comments: